Wie zijn wij

Samenwerken voor perfecte e-dienstverlening – een interview

Keuzevrijheid, voldoen aan landelijke eisen voor e-dienstverlening én mee kunnen doen met trends als toptaken. Veel gemeenten willen zelf hun informatie goed beheren, maar zoeken naar de beste manier. Allegra Media helpt ze graag op weg met een verfrissende aanpak. Daarom een interview met 1 van de oprichters.

Waarom Allegra Media?

Allegra Media is opgericht vanuit de visie dat de wensen van de klant en de kwaliteit van onze producten centraal horen te staan. “Wij investeren liever in innovatieve producten en concepten dan in dure gebouwen en managers,” legt Frank Mester uit. Omdat hij het idee had dat er ruimte was voor een nieuwe aanpak, is hij gaan praten met gemeenten, cms-leveranciers en deskundigen op het gebied van e-dienstverlening. Mester bleek dan ook de enige niet die er zo over dacht.

Identiteit

“Bij Allegra Media hechten we veel waarde aan de gedachte dat gemeenten een eigen identiteit kunnen behouden. En toch voldoen aan de standaarden vanuit wet- en regelgeving. We hebben gezien dat er een toenemende vraag in de markt is naar oplossingen en advies voor de e-dienstverlening van de lokale overheid. Waarbij wettelijke verplichtingen en klantconcepten zoals de trends ‘toptaken’ en ‘klantreizen’, met elkaar lijken te botsen. Daar willen we een adequate oplossing voor bieden. Neem een voorbeeld als de dienstenwet,” gaat Mester verder, “hoe kan een gemeente zorgen dat de informatie op een website gemakkelijk toegankelijk is maar tegelijkertijd voldoet aan de verplichting om ook ingewikkeldere informatie te publiceren.”

Luisteren

“Het belangrijkste is luisteren. En niet door te denken dat we het allemaal wel weten,” lacht hij. “Juist door te praten met de klant en technische partners, kunnen we wensen inventariseren en vertalen naar concrete oplossingen. Vaart een gemeente een geheel eigen koers, maar kan zij toch hulp gebruiken? Dan kunnen wij terzijde staan met advies en eventueel een training voor de medewerkers. Heeft een gemeente minder mensen ter beschikking voor onderhoud van de productencatalogus? Wij hebben een breed scala aan oplossingen, lopend van advies tot content op maat, van onze update-service tot lokaal beheer. Als een gemeente dat wil, kunnen wij volledig ontzorgen. Maar,” voegt hij eraan toe, “het is voornamelijk onze bedoeling gemeenten die zelf hun content willen creëren en beheren, te helpen.”

Valkuil

Frank Mester en zijn team denken ook na over de risico’s die aan het vak kleven. “Door jarenlange ervaring weten we bijvoorbeeld precies wat er speelt. Meer dan ooit willen gemeenten zelf de regie voeren op systemen en content en daarbij kunnen we ze helpen. Niet met een standaard oplossing, maar met ondersteuning op maat. En in sommige gevallen is dat inderdaad een abonnement op content updates, maar in veel gevallen is het training, advies of extra handen door detachering van een projectleider of webredacteur voor 4 of 8 uur per week. Alles is mogelijk.”

Brede dienstverlening

Allegra Media zet vooral in op een dienstverlening die is gericht op de wensen van de klant. En stelt dan ook juist graag de eigenheid voorop. Mester: “Voor een perfecte dienstverlening leveren we immers niet alleen content. Samen met de gemeente zetten we graag de randvoorwaarden neer voor een goed werkende organisatie. We adviseren bovendien over de inrichting van de organisatie, de communicatie met medewerkers, webcare en over het beheer van kennis en content. Onze filosofie: We werken samen met de gemeente naar perfecte e-dienstverlening.”

Biografie

Frank Mester is geboren Amsterdammer met een bedrijfseconomische en stedebouwkundige achtergrond. Na een kort avontuur in het buitenland en een mooie tijd in Limburg is hij aan de slag gegaan bij een projectontwikkelaar in Amsterdam. Omdat hij zich meer begaan voelde met de maatschappelijke kanten van onze samenleving, is hij via de Gemeente Amsterdam in 1999 voor zichzelf begonnen. E-Grant Publishing was de eerste start-up, geboren uit frustratie over de traagheid van de grote uitgevers als het ging om digitaal uitgeven. Nu ruim 10 jaar later begint hij opnieuw met een contentbedrijf. Onder het motto: Als je denkt dat je het beter kan, moet je het gewoon doen.